Verwondering met name in de natuur is voor mij een aanzet tot kijken, voelen en beleven. Vormen waar wind, water, vuur of andere aardse elementen mee hebben gespeeld. Een stuk boomschors, de ribbels in het zandstrand, sneeuwkristallen, kruiend ijs: de ritmes die daarin voorkomen zijn de inspiratiebron voor de oppervlakte structuren van mijn keramische objecten.
De gedraaide vorm is de basis van mijn objecten. Vlak na het afronden van de keramiekopleiding (Gouda 1985 – 1991) ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar mijn eigen vormentaal. Daar werd tijdens de opleiding vrijwel geen aandacht aan besteed. Het was vooral belangrijk dat je goed en in een vlot tempo productie kon draaien. Dat heeft me geleerd dat ik gemakkelijk en snel klei kan bewerken. Technische vaardigheid geeft je de kans om de grenzen van het mogelijke te onderzoeken. Juist dat is een weg naar een eigen vormentaal.
Mijn objecten worden altijd ondersteboven gedraaid. Destijds maakte ik platte bovenvlakken als uitgangspunt. De stukken werden raku en reducerend (koper mat) gestookt. In de objecten zag je vaak een tegenstelling tussen strakke gepolijste vlakken afgewisseld met het grillige lijnenspel van het (naked) raku stoken. Het reducerend stoken was een moeilijk te sturen proces maar leverde een ruim palet van kleuren op.
Na 12 jaar intensief rakustoken besloot ik rigoureus een andere richting te kiezen.Ik keerde terug naar het steengoed stoken. In eerste instantie heb ik de nieuwe huidbewerking toegepast op mijn oude vormen. Maar dit was niet in harmonie met de decoratie. Stap voor stap werden de vormen boller.
Deze objecten bestaan uit dubbelwandige bolvormen. De huid van de klei wordt beschilderd met engobes (gekleurde vloeibare klei). Al draaiend op de elektrische schijf wordt er een structuur geslagen door een metalen plaatje tegen de klei aan te duwen. Hij danst als het ware over de klei en laat hierdoor een regelmatig ritme achter. Deze structuur wordt licht ingewassen met een mat kleurend glazuur en op 1220 0C gestookt. De schijnbare chaos wordt door een subtiele rand omkaderd en zo bedwongen. De binnenvorm wordt soms afgewerkt met glanzend goud. Als de vorm uitgetrokken wordt tot in een punt dan wordt ook deze behandeld met een goud luster.
Mijn dubbelwandige vormen zijn ingetogen. Ze ogen zacht als fluweel, vragen erom aangeraakt te worden. Ze balanceren op een rubber ring zodat de objecten in verschillende standen gepresenteerd kunnen worden. Je mag ermee spelen.
Hierdoor laten de oppervlakten tegelijk structuur en spontaniteit zien. Ook is er de tegenstelling van het hoogglanzende goud en de matte structuur.
In mei en juni 2016 werd ik uitgenodigd om te komen werken als artist–in-residence in San Bao, China. Het was een goed moment, na vijfentwintig jaar gewerkt te hebben als professioneel keramist, voor reflectie en verdieping. Op die inspirerende plek, nabij porselein hoofdstad Jingdezhen, heb ik onderzoek gedaan voor nieuw werk. Ook in Jingdezhen wordt volop geëxperimenteerd, te midden van traditionele technieken en hoogstaand vakmanschap.
Inmiddels is er een compleet nieuwe collectie werk:
ronde kommen die uit het midden liggen, grof afgewerkte randen. Alsof het object uit de rotsen is gehakt. Gevonden, na jarenlange verwering. In de komvorm ligt soms, diep verscholen in het craquelerende porselein, een meertje van glazuur.
Het is spannend om binnen dit nieuwe kader op ontdekkingstocht te gaan. Het biedt weer veel nieuwe mogelijkheden.
Werk
1991 –1995 Porceleyne Fles te Delft, demonstratiedraaier.
1996 Diverse raku workshops. Cultuur Centrum van de Technische Universiteit te Delft.
1991 – 2002 Docent Keramiek bij Kerade te Delft. Cursuscentrum voor keramische technieken.
1994 – 2002 Docent Keramiek bij Klei en Kleur te Maassluis. Cursuscentrum voor diverse beeldende technieken.
2002 – heden Docent handvormen/draaien- en glazuurtechnieken. Cultuur Centrum van de Technische Universiteit Delft.
2006 – 2011 Docent draaiworkshops bij Keramikos in Haarlem.
2010 – 2015 Docent draaien SBB Keramiekopleiding Gouda.
Diversen
1994 – heden
- ballotage commissie diverse keramiekmarkten, opleiding en kunstmanifestaties
2000 – 2004
- organisatie van ‘Keramiek door Delft’, een keramiekroute door het historische centrum van Delft
2006
- installatie voor galerie Terra, Delft in het kader van 20 jaar Terra
2007
- medeorganisator Delft Ceramica
2007 – 2009
- BisQceramics, samen met Ingrid van Leeuwen eigenaar winkel/galerie in de Kerkstraat, Delft
2016
- Artist in Residence, Jingdezhen, China
2018 – heden
- voorzitter kunstenaarsvereniging Bacinol
2019
- organisatie keramiek reis naar Jingdezhen, China
2022 – heden
- medorganisator Delftse Keramiek Dagen
Opleiding
1982 – 1983
- Propedeuse Kunstacademie Kampen
1985 – 1991
- KMBO keramische technieken Gouda
1990 – 1991
- Glazuurcursus Kerade v/h Potterij Delft
1998 – 2009
- Diverse workshops
Onderscheidingen
1992 Aanmoedigingsprijs Int. Gouds Pottenbakkersfestival
2000 Eerste prijs Keramiekmarkt Dwingeloo
2004 Eerste prijs keramiekbiënnale Brasschaat
2005 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo
2008 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo
2008 Derde prijs publiek Goudse Keramiekmarkt
2009 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo
2016 Eervolle vermelding draaiprijs Keramiekmarkt Dwingeloo
2018 Eervolle vermelding draaiprijs Keramiekmarkt Dwingeloo
2018 tweede prijs Terraria, Mont Blanc,Spanje
2022 Siegburg KeramikPreis, die Ton macht die Musik, Duitsland d
2023 Draaiprijs Keramiekmarkt Gouda
2023 Miniature Award Celebrating Ceramics, Waterperry Gardens, Groot Brittannië
Publicaties
The Ceramics Handbook Raku, John Mathieson, 2002
Keramiek, tijdschrift, augustus 2004
Klei, tijdschrift, artikel over decoratietechnieken, januari 2006
Keramiek, tijdschrift, augustus 2007
De kunst van het decoreren, ritmische structuren, Mels Boom , 2009
Techniques using Slips, John Mathieson, 2010
Klei, keramiek magazine, artikel over ateliers, mei-juni 2016
Klei, keramiek magazine, Ellen Rijsdorp 25 jaar keramist, maart- april 2017
De kleine K, digitaal magazine, artikel en film, maart 2017
De grote K boek, pagina 174 – 180, 2020