Verwondering met name in de natuur is voor mij een aanzet tot kijken, voelen en beleven. Vormen waar wind, water, vuur of andere aardse elementen mee hebben gespeeld. Een stuk boomschors,  de ribbels in het zandstrand, sneeuwkristallen, kruiend ijs: de ritmes die daarin voorkomen zijn de inspiratiebron voor de oppervlakte structuren van mijn keramische objecten.

De gedraaide vorm is de basis van mijn objecten. Vlak na het afronden van de keramiekopleiding (Gouda 1985 – 1991) ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar mijn eigen vormentaal. Daar werd tijdens de opleiding vrijwel geen aandacht aan besteed. Het was vooral belangrijk dat je goed en in een vlot tempo productie kon draaien. Dat heeft me geleerd dat ik gemakkelijk en snel klei kan bewerken. Technische vaardigheid geeft je de kans om de grenzen van het mogelijke te onderzoeken. Juist dat is een weg naar een eigen vormentaal.

Mijn objecten worden altijd ondersteboven gedraaid. Destijds maakte ik platte bovenvlakken als uitgangspunt. De stukken werden raku en reducerend (koper mat) gestookt. In de objecten zag je vaak een tegenstelling tussen strakke gepolijste vlakken afgewisseld met het grillige lijnenspel van het (naked) raku stoken. Het reducerend stoken was een moeilijk te sturen proces maar leverde een ruim palet van kleuren op.

Na 12 jaar intensief rakustoken besloot ik rigoureus een andere richting te kiezen.Ik keerde terug naar het steengoed stoken. In eerste instantie heb ik de nieuwe huidbewerking toegepast op mijn oude vormen. Maar dit was niet in harmonie met de decoratie. Stap voor stap werden de vormen boller.

Deze objecten bestaan uit dubbelwandige bolvormen. De huid van de klei wordt beschilderd met engobes (gekleurde vloeibare klei). Al draaiend op de elektrische schijf wordt er een structuur geslagen door een metalen plaatje tegen de klei aan te duwen. Hij danst als het ware over de klei en laat hierdoor een regelmatig ritme achter. Deze structuur wordt licht ingewassen met een mat kleurend glazuur en op 1220 0C gestookt. De schijnbare chaos wordt door een subtiele rand omkaderd en zo bedwongen. De binnenvorm wordt soms afgewerkt met glanzend goud. Als de vorm uitgetrokken wordt tot in een punt dan wordt ook deze behandeld met een goud luster.
Mijn dubbelwandige vormen zijn ingetogen.  Ze ogen zacht als fluweel, vragen erom aangeraakt te worden. Ze balanceren op een rubber ring zodat de objecten in verschillende standen gepresenteerd kunnen worden.  Je mag ermee spelen.

Hierdoor laten de oppervlakten tegelijk structuur en spontaniteit zien. Ook is er de tegenstelling van het hoogglanzende goud en de matte structuur.

In mei en juni 2016 werd ik uitgenodigd om te komen werken als artist–in-residence in San Bao, China. Het was een goed moment, na vijfentwintig jaar gewerkt te hebben als professioneel keramist, voor reflectie en verdieping. Op die inspirerende plek, nabij porselein hoofdstad Jingdezhen, heb ik onderzoek gedaan voor nieuw werk. Ook in Jingdezhen wordt volop geëxperimenteerd, te midden van traditionele technieken en hoogstaand vakmanschap.

Inmiddels is er een compleet nieuwe collectie werk:
ronde kommen die uit het midden liggen, grof afgewerkte randen. Alsof het object uit de rotsen is gehakt. Gevonden, na jarenlange verwering. In de komvorm ligt soms, diep verscholen in het craquelerende porselein, een meertje van glazuur.

Het is spannend om binnen dit nieuwe kader op ontdekkingstocht te gaan. Het biedt weer veel nieuwe mogelijkheden.

 

Werk

1991 –1995 Porceleyne Fles te Delft, demonstratiedraaier.

1996 Diverse raku workshops. Cultuur Centrum van de Technische Universiteit te Delft.

1991 – 2002 Docent Keramiek bij Kerade te Delft. Cursuscentrum voor keramische technieken.

1994 – 2002 Docent Keramiek bij Klei en Kleur te Maassluis. Cursuscentrum voor diverse beeldende technieken.

2002 – heden Docent handvormen/draaien- en glazuurtechnieken. Cultuur Centrum van de Technische Universiteit Delft.

2006 – 2011 Docent draaiworkshops bij Keramikos in Haarlem.

2010 – 2015 Docent draaien SBB Keramiekopleiding Gouda.

 

Diversen

1994 – heden

  • Lid van de Nederlandse Vakgroep van Keramisten (NVK)
  • Ballotage commissie diverse keramiekmarkten en kunstmanifestaties

2000 – 2004

  • Organisatie van ‘Keramiek door Delft’, een keramiekroute door het historische centrum van Delft

2006

  • Installatie voor galerie Terra, Delft in het kader van 20 jaar Terra

2007

  • Medeorganisator Delft Ceramica

2007 – 2009

  • BisQceramics, samen met Ingrid van Leeuwen eigenaar winkel/galerie in de Kerkstraat, Delft

 

Opleiding

1982 – 1983

  • Propedeuse Kunstacademie Kampen

1985 – 1991

  • KMBO keramische technieken Gouda

1990 – 1991

  • Glazuurcursus Kerade v/h Potterij Delft

1998 – 2009

  • Diverse workshops

 

Onderscheidingen

1992 Aanmoedigingsprijs Int. Gouds Pottenbakkersfestival

2000 Eerste prijs Keramiekmarkt Dwingeloo

2004 Eerste prijs keramiekbiënnale Brasschaat

2005 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo

2008 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo

2008 Derde prijs publiek Goudse Keramiekmarkt

2009 Eervolle vermelding Keramiekmarkt Dwingeloo

2016 Eervolle vermelding draaiprijs Keramiekmarkt Dwingeloo

 

Publicaties

The Ceramics Handbook Raku, John Mathieson, 2002

Keramiek, tijdschrift, augustus 2004

Klei, tijdschrift, artikel over decoratietechnieken, januari 2006

Keramiek, tijdschrift, augustus 2007

De kunst van het decoreren, ritmische structuren, Mels Boom , 2009

Techniques using Slips, John Mathieson, 2010

Klei, keramiek magazine, artikel over ateliers, mei-juni 2016

Klei, keramiek magazine, Ellen Rijsdorp 25 jaar keramist, maart- april 2017

De kleine K, digitaal magazine, artikel en film, maart 2017